RK2020 – konsola retro

W tym roku na rynku pojawiła się nowa konsola dla miłośników emulatorów retro. Na wstępie zaznaczę, że temat bardzo mnie interesuje już od długiego czasu, a mianowicie od wydania konsoli GP2x – pierwszej konsoli opartej o Linux’a (co więcej pierwszym urządzeniu przenośnym na Linux’ie, bo wydanym w 2005 roku przed wzrostem popularności telefonów na Androidzie – pierwsza Beta w 2007 roku) – którą to również miałem okazję przetestować. Od tego czasu wiele się jednak zmieniło, przez pewien okres grałem na Sony PSP, by w końcu natrafić na perełkę retro – czyli właśnie RK2020. Konsola obsługuję szereg maszyn to jest: Dreamcast, PSP, Playstation, NeoGeo, CPS, Super Nintendo, Nintendo 64, Sega MegaDrive, Sega Master System, GameBoy Advance, GameBoy Color i jeszczę parę innych w tym emulator starszych gier Arcade – MAME.
Warto zauważyć, że konsola wyposażona jest w czterordzeniowy procesor w architekturze ARM oraz gigabajt pamięci, co czyni ją jednym z najbardziej interesujących urządzeń w kategorii cena/wydajność. Za niecałe 70$ otrzymujemy bardzo wydajne urządzenie dodatkowo z kontrolerem i co ważne, wyraźnym kolorowym ekranem. Może parę słów na temat możliwości konsoli – większość z emulatorów działa bardzo sprawnie w pełnych 60 klatkach na sekundę. Małe problemy mogą wystąpić z emulacją PSP, ale z pomocą przychodzi jedno lub dwuklatkowy frameskip, który niweluje wszystkie opóźnienia. Konsolę testowałem na najnowszym oprogramowaniu z sierpnia tego roku – i aktualizację oprogramowania zalecam wszystkim użytkownikom. Obsługa na zaktualizowanym firmware jest prostsza, ilość ustawień nie przyprawia o zawrót głowy, a gry uruchamiane są płynne i dostarczają mnóstwo rozrywki.
Na koniec chciałbym wspomnieć o pomyśle, który mi nasunęły testy tej konsoli – jako, że urządzenie obsługuje również porty gier z Raspberry Pi – może spróbuję samemu napisać nieoficjalne SDK dla programistów pozwalające wykorzystać natywną moc procesora i układu graficznego, bez emulacji, która to i tak pomimo obciążenia zasobów jest imponująca pod względem grafiki. Software Development Kit składałby się w tym przypadku z przykładowych gier wraz ze źródłem opartych o silnik 3D (opensource – więc Ogre3d) oraz 2D (mój wybór PyGame/Python) obługujących kontroler i dostosowanych do rozmiaru ekranu. Ponadto dołączyłbym instrukcję jak kompilować np. na Raspberry Pi własne gry na architekturę ARM.

I zamykając temat prywatna lista moich ulubionych tytułów na wybrane emulatory, które każdy fan retro powinien poznać:

NeoGeo: Garou – Mark Of Wolves, seria Metal Slug, King of Fighters, Wind Jammers, Neo Bomberman
CPS: Cadilacs and Dinosaurs, Final Fight, Punisher, Street Fighter II: Champion Edition
SNES: Chrono Trigger, seria Final Fantasy, Super Mario All-Stars, Super Mario World
N64: Super Mario 64, Mario Kart 64, Donkey Kong 64, seria Legend of Zelda
PSX: Tekken 3, Jackie Chan Stuntmaster, Tony Hawk’s Pro Skater 2, Crash Bandicoot
PSP: Tekken 6, GTA Vice City, Fifa Street 2, Tony Hawk’s Skater Underground 2
SMD: seria Sonic The Hedgehog, Earthworm Jim, Aladdin, Lion King, Rick Dangerous 2, Mortal Kombat II

RK2020


ZYGTECH.pl